Tredjelandskjøring – ulovligheter og sosial dumping satt i system

TIA Norge har stort fokus på all virksomhet som truer transportnæringen i Norge.

I går skrev vi litt om kabotasjeproblematikken.  I dag trekker vi fram tredjelandskjøring, det vil si transport av varer hvor lastested og lossested er i 2 forskjellige land, men begge steder er utenfor kjøretøyets hjemland.

Som eksempel kan vi bruke IKEA’s transporter til Norge.

IKEA’s hovedlager ligger i Sverige, nærmere bestemt i Jønkøping. der blir varer som skal til alle IKEA’s butikker i Norge hentet. Denne transporten utføres av Bring. Men ikke av Bring Norge. Bring eier et datterselskap som heter Bring Slovakia.

Der er kostnadsnivået lavere, Biler er billigere enn i Skandinavia, lønninger er mye lavere enn i Skandinavia slik at kostnadsnivået for Bring Slovakia er mye lavere enn for en Norsk transportør.

Sjåførene oppholder seg i bilene i ukevis uten å få komme hjem til sitt eget land og til sin familie.

Slik tredjelandskjøring er heller ikke omfattet av allmengjøringen av tariffavtaler som var ment å skulle sikre alle sjåfører en norsk minstelønn ved utførelse av arbeide innenfor Norges grenser. Denne uthulingen av allmengjøringen var også en grunn til at TIA Norge frarådet allmengjøring da vi fryktet at det ville bli en sovepute slik at denne problematikken for sjåfører i tredjelandstrafikk ikke ville komme på dagsorden.

Det betyr at sjåførene lever i Norge og Sverige på Slovakisk lønn, slik at de nærmest er avskåret fra muligheten til å besøke vegkroer med Norsk prisnivå. De er henvist til å lage sin mat på primuser ute i friluft uansett vær og temperatur. 

Dette er en grov utnyttelse av fattige arbeidsfolk for at den jevne Nordmann kanskje kan spare en tier eller to på varer vi kjøper på IKEA.  Sosial dumping er den rette benevnelsen på slikt.

Vi presiserer her at IKEA er tatt fram som et eksempel og ikke er en versting i denne problematikken.

Versting er derimot BRING som er eid av staten og derfor har samferdselsdepartementet et ansvar for at denne trafikken og denne utnyttelsen av fattige sjåfører fra Øst Europa som ikke har noe reellt valg kan fortsette.

EU’s politikere ser ikke dette som tredjelandskjøring. Disse politikerne har som overordnet mål at EU skal bli en reell union og at det vi kaller tredjelandskjøring blir sett på som kabotasjekjøring internt i EØS området. EU’s politikere har som fremtidig mål å frislippe all kabotasjekjøring og tredjelabdskjøring fordi EU skal bli en reell union og derfor fungere som Europas svar på USA. Derfor er det så viktig at Norge stikker noen kjepper i EU hjulet ved å reservere seg mot kabotasjereglene som kommer fra Brüssel

Norge må begrense kabotasjemulighetene slik at dagens regler med 3 turer i løpet av 7 dager blir opprettholdt. Dessuten må det tas inn regler om at kjøretøy må tilbake til sitt hjemland før nye kabotasjeturer kan utføres.

I overskriften til dette blogginlegget bruker vi ordet ulovligheter, hittil har vi sett på utnyttelsen av svakehetene i dagens lover og regler. Ulovlighetene som er satt i system kommer fram ved å se på lover og regler når det gjelder kjøre- og hviletid for sjåførene.

I disse reglene står det at det ikke tillates at en ukehvile avvikles i bilens førerhus, det er gjrot et unntak, og det er åpnet for at en tedusert ukehvile kan avvikles i førerhuset. En full ukehvile derimot skal avvikles utenfor førerhuset, dessverre uten at det er spesifisert hvilke fasiliteter en sjåfør skal ha for at det blir godtatt som full ukehvile.

Men tilbake til disse utenlandske sjåførene som bor i bilene i ukesvis. 

I henhold til gjeldende lover og regler skal de minst annenhver uke avvikle sin ukehvile annet sted enn i førerhuset. hensikten er å sikre alle, også sjåfører, et liv i nærheten av det stort sett alle tar som en selvfølge i dag. Tilgang til en god seng, dusjmuligheter, toaletter osv osv.

Politi. Arbeidstilsyn  og SVV sier at kontroll av disse reglene rundt avvikling av ukehvile ikke er prioritert fordi det er meget vanskelig å kontrollere og krever store ressurser.

Det er nok sant, men det er da ingen unnskyldning for å la være å gjøre den jobb disse etater er satt til å gjøre, nemlig kontrollere etterlevelse av lover og regler.

I vissheten om at slike kontroller så og si ikke forekommer, kan de store speditørene med statseide BRING i spissen fortsette med organiserte brudd på gjeldende lover og regler.

Samferdselsdepartementet bør sammen med Justisdepartementet sette i gang arbeide med å se på hvordan praksis er på de forskjellige hvileplasser, eller skal vi si campingplasser for yrkessjåfører. Nevnte departementer bør så sette seg ned og endre lovtekstene slik at kontroll blir enklere å utføre. Lover og regler som ikke fungerer etter hensikten må endres, og det er vel derfor vi har politikere og saksbehandlere i departementene, eller…?

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg