Kabotasje og tredjelandskjøring – hvorfor har det blitt et så stort problem?

Dagens overskrift er formet som et spørsmål, og mange vil nok si at svaret er ganske enkelt. Det skyldes de EU regler som åpner for at alle land skal kunne utføre oppdrag i alle land som er omfattet av EU/EØS reglene.

Men EØS reglene gir da åpning for at Norge kan reservere seg mot innføring av regler, hevdes det. Dette er en sannhet som må tas med en klype salt. Skal man få en reservasjon mot bestemmelser utformet av EU, må det bli enighet om det innad i EØS slik at det blir like forhold mellom EU og alle EØS landene.

Forskere i Liechtenstein har sett på hvordan EU har påvirket EØS landene og hvilken mulighet EØS landene har til å få reelle tilpasninger eller endringer på de vedtak som fattes i Brüssel uten at våre folkevalgte politikere har fått være med på utformingen av de samme regler. 

I en forskningsrapport som Liechtenstein-instituttet har utarbeidet for Europautredningen, kommer det frem at det knapt er mulig å få slike unntak. Fra EØS-avtalen ble inngått i 1992 og frem til i dag har Norge kun fått 55 unntak fra de over 8000 lovene som er vedtatt. 

De fleste særordningene fikk Norge da avtalen ble fremforhandlet. Ifølge Liechtenstein-forskerne har det siden stort sett vært snakk om tekniske tilpasninger ? ikke reelle unntak.

De fleste særordningene fikk Norge da avtalen ble fremforhandlet. Ifølge Liechtenstein-forskerne har det siden stort sett vært snakk om tekniske tilpasninger ? ikke reelle unntak.

Hovedproblemet for den Norske transportnæringen er at EU hele tiden arbeider for å få et åpnere marked slik at alle land skal kunne utføre oppdrag i alle land som er omfattet av EU/EØS avtalene. I praksis betyr det at man kun kan forvente en videre liberalisering av kabotasjereglene og reglene for tredjelandskjøring i de bestemmelser som kommer fra Brüssel. Noe annet vil ganske enkelt være i strid med EU’s formål.

Prinsipielt er alle næringsdrivende for et større og åpnere marked, også Norsk transportbransje har utnyttet dette. Tenk bare på den store mengden Norske biler som tidigere trafikkerte resten av Europa.

EU derimot feiler fullstendig ved at de åpner markedene uten å først sørge for at grunnlaget for lik konkurranse er lagt.

Skal man ha et stort og fritt marked må det sørges for at alle aktører innen dette store, frie marked har samme kostnadsnivå slik at konkurransen blir reell.

Høykostland som Norge kan aldri konkurrere økonomisk med firma fra lavkostland som f.eks de tidligere sovjetstatene.

Norge må derfor ha anledning til å beskytte sitt eget næringsliv ved å begrense adgangen til vårt land for aktører hjemmehørende i lavkostland.

Dette lar seg ikke effektivt gjøre innenfor EU/EØS reglene.

På kort sikt kan man risikere at Norsk eksportnæring vil møte tollbarrierer i EU hvis Norge velger å gå ut av EØS, men på lang sikt vil det være eneste mulige veg for å beholde et allsidig næringsliv i Norge

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg