Hvileplasser og rasteplasser må tilpasses kjøre- og hviletidsbestemmelsene

Yrkessjåfører som fører kjøretøy omfattet av kjøre- og hviletidsbestemmelsene blir daglig utsatt for utfordringer med tanke på planlegging av kjøring slik at man rekker fram til egnede plasser for å avvikle sine lovpålagte hviler. Problemet er at det i menge tilfeller er for langt mellom disse plassene slik at det ikke er mulig å finne en plass for å ta sin pause hvor tilgang på fasiliteter som andre yrkesgrupper tar som en selvfølge er mulig. Toaletter er, dersom de i det hele tatt finnes, i mange tilfeller stengt. Er de åpne så er de i en slik tilstand at et nødvendig besøk blir en rett og slett motbydelig opplevelse.

Slike tilstander er ikke noe brukbart tilbud til noen vegfarende, enten det er yrkessjåfører eller turister. Turister kan i det minste kjøre videre forå se om det finnes bedre alternativ, men yrkessjåfører har ikke noe valg. De må stå til skriveren tillater de å finne en ok toalettløsning.

Heldigvis er ikke alle toaletter langs vegen av en slik art, Det bygges noen fine anlegg som blir omtalt som Gulldasser og lignende. Men problemet er at det hjelper ikke med noen få gulldasser. Vi trenger toaletter som ligger langs vegen i hele Norge. Maks kjøretid mellom slike toalettanlegg bør etter TIA Norges mening være ca 1 time.

Det er sjelden det er mer enn 1 times kjøretid mellom plasser det er mulig å svinge av vegen for en kort pause, vel og merke om sommeren, vinterstid blir de fleste plassene ikke engang brøytet, og da blir det ikke enkelt å  ta pauser, langt mindre få utført “nødvendige ærend”

TIA Norge undres over at dette kan være så vanskelig å få en orden på. Vi har gjentatte ganger tatt dette opp med våre myndigheter, som lover at det skal utredes og vurderes. Sist ble vi lovet en utredning før vintersesongen 2016/2017, men fortsatt har vi ikke sett noe resultat. det vi derimot har sett er at det finnes ferdige løsninger på markedet, løsninger som har vært markedsført i mer enn 30 år, og som bare krever tilgang til strøm, vann, avløp og en plan for renhold og vedlikehold.

Så enkelt kan det gjøres, ingen Gulldass akkurat, men 1000 ganger bedre enn det som vanligvis møter en på en standard norsk rasteplass. Det er da utrolig at man må bruke år på utredninger og rapportskriving når løsningen bare ligger noen tastetrykk unna.

Myndighetene har ressurser slik at de kan kontrollere at kjøre- og hviletidsbestemmelsene blir etterlevd, men de har nær sagt ingen vilje til å legge forholdene til rette for at yrkessjåførene skal kunne følge disse reglene.

I rettferdighetens navn skal vi si at det de siste årene har vært en utbygging av hvileplasser beregnet for døgnhvile som gjør at forholdene gradvis blir bedre, men behovet er så enormt at med dagens utbyggingstakt vil det ta mange år før dagens behov er dekket.

TIA Norge etterlyser en helhetlig plan for utbygging av hvile- og rasteplasser i Norge. Vi mener at det langs hovedtransportårene må være rasteplasser med tilfredsstillende toalettanlegg med maksimum 1 times kjøretid mellom disse. Døgnhvileplasser må etableres med tilgang til døgnåpne bensinstasjoner/spisesteder og med tilgang til sanitæranlegg som også inneholder dusjmuligheter. Det finnes et kart med inntegnet eksisterende og planlagte hvileplasser her: http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=71a08d70c1f947acb14ab1427aae5b5d&extent=-17.9293,52.5399,60,72.4633

SVV har også laget en håndbok om hva en hvileplass skall inneholde for å bli godkjent. Men selv SVV har ikke oppfattet at det kan snø om natten i vårt land så krav om snørampe så man kan fjerne snø og is fra toppen av kjøretøy er ikke tatt med i kravene til en hvileplass. Tidligere omtalte containerløsning for sanitæranlegg kan jo enkelt forsynes med en trapp opp til taket og et rekkverk som da vil kunne gi en sikker og trygg mulighet for at snø og is fjernes fra toppen av skap/kapell før man kjører ut på trafikkert veg. Underlig at dette skal være så vanskelig å få innarbeidet i planløsningen for hvileplasser.

På Vinstra har man bygget en stor og flott hvileplass, men uten snørampe og tilstrekkelig mulighet for å kunne kvitte seg med søppel på oarkeringsområdet.

Ved en gjennomgang av kartet nevnt lenger oppe, ser det ut til at planleggerne har fulgt vår anbefaling om hvileplasser med maks 4 timers kjøreavstand mellom godkjente plasser, men ved gjennomføring viser det seg at dette kartet ikke er retningsgivende. F. eks viser kartet at Øyjord i Nordland er et planlagt område for en hvileplass. Ved reguleringsplan som ble lagt ut sendte TIA Norge inn et høringssvar hvor vi påpekte at Øyjord er en gunstig plassering bl. a. fordi det da også ville være en gunstig venteplass for vogntog ved dersom E10 over til Sverige må stenges ved dårlig vær, men utbyggerne ser ut til å foretrekke en utbygging i Narvik, selv om det enkelt og billigere kunne foretas en utvidelse av området til ny kontrollstasjon i Øyjord slik at denne plassen også kunne fungere som en hvileplass. Igjen ser man at kontrollstasjoner er viktigere enn tilrettelegging for at reglene kan etterleves. 

Det vil nok være behov for TIA Norges engasjement i slike saker i overskuelig framtid også.

TIA Norge er på vegen for å knytte kontakter med sjåfører og for å legge press på myndighetene for å få til bedre løsninger.Ved å stå sammen kan vi bli en faktor som bedrer forholdene for alle som har sitt virke langs vegen

Vårt motto er:  EN  FOR  ALLE  –  ALLE  FOR  EN

Kontaktinfo TIA Norge:

Tlf: 08 – 22             400 78 939

E-mail:                   [email protected]

Du finner oss på facebook:   https://www.facebook.com/groups/10618001887/

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg