Kabotasje – vår største trussel

EU la fram sitt forslag til ny veipakke i 2017. Samferdselsministeren har uttrykt at han ikke ønsker en liberalisering av kabotasjereglene slik som EU foreslår. Regjeringen har i utgangspunktet et ønske om et tydeligere regelverk som begrenser mulighetene for kabotasjekjøring og gir norske transportører større mulighet til å vinne oppdrag, heter det meldingen fra Samferdselsdepartementet.

Det er bra at vi har en samferdselsminister som er tydelig på at han forstår vår bransjes problemer og at han ikke automatisk vil godta den liberalisering som ligger i EU’s forslag.

I veipakken fra EU er det behendig nok ikke nevnt et ord om at kabotasjekjøring skal være av tilfeldig art, man åpner med andre ord for at kabotasjekjøringen kan settes i system og inngå i et fast rutesystem bare man sørger for å være ute av landet innen utløpet av 5 døgn. Det virker nesten som om denne veipakken er et bestillingsverk fra de store østeuropeiske transportørene som, hvis dette blir innført, nærmest får et frikort for å stasjonere biler i Norge og kjøre faste ruter hver uke bare de sørger for å svippe over til Sverige for å ta pålagt ukehvile.

Vi er fullstendig klar over at det er slik mange av disse allerede opererer, men i dag opererer de i det minste på feil side av loven slik at ved en intensivert kontrollaktivitet er det mulig å stoppe disse og la de få så høye sanksjoner at de mister sitt økonomiske fortrinn i kampen om kjøreoppdragene. EU’s veipakke forsøker å legalisere denne virksomheten og det må vi bekjempe med de midler vi har til rådighet. En oppegående og aktiv Samferdselsminister er nok det viktigste våpen vi kan ha overfor EU’s dårlig kamuflerte agenda vedrørende kabotasjetrafikk.

Norge har, sammen med 8 andre land, dannet alliansen Road Alliance og forsøker ved hjelp av denne alliansen å påvirke EU’s forslag slik at det ikke blir et endelig vedtak.

Vi håper denne alliansen lykkes i sitt arbeide med å påvirke EU, og forventer at dersom den påvirkningen ikke faller heldig ut, så vil Norge benytte seg av den reservasjonsretten som ligger i EØS avtalen. 

Vi kan ganske enkelt ikke fortsette å godta at lavkostland som følge av EØS avtalen skal ødelegge bransje etter bransje i vårt innenlandske næringsliv.

 

T.I.A. Norge

[email protected]

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg