Norsk transport møter ufin konkurranse

Like konkurransevilkår er et uttalt mål som går igjen uansett hvem som uttaler seg om norsk transportbransje.

Hva kan vi gjøre for å bedre situasjonen?

Det punktet som er enklest å angripe i slike diskusjoner er bekjempelse av ulovligheter. Men er det nok?

Enhver som driver en virksomhet skal hele tiden søke å begrense kostnadene. Det er alltid målet med å drive forretning. Reduserte kostnader gir høyere tall på bunnlinjen og det er her firmaets overskudd kommer fram. Seriøse drivere utnytter regelverket til det ytterste, men holder seg på rett side av loven og unngår å presse sine ansatte på arbeidsvilkår og lønn. Det er tradisjonen i et samfunn som vårt. En tradisjon som på mange måter er skapt av et kontrollsystem som gjør at risikoen for å få en smekk ved å bedrive ulovligheter er forholdsvis høy.

Men det finnes selvfølgelig firmaer og personer også i Norge som uten skrupler presser ansatte mest mulig for å sikre seg selv høyest mulig profitt. Det enkleste grepet disse tyr til er å ansette lavtlønte utenlandske sjåfører. For å stanse dette kom allmenngjøringsforskriften som i teorien skal sikre alle sjåfører som utfører oppdrag i Norge en tariffestet minstelønn. Problemet er at denne minstelønnen ligger godt under det som er vanlig lønn i bransjen. Resultatet ble derfor at de som driver med utenlandsk arbeidskraft fortsatt gjør det og denne minstelønnen har gjort at det er blitt enda mer attraktivt for sjåfører fra lavkostland å komme hit for å tjene penger til sin families daglige liv. 

Nå setter lovverket stopp for at sjåfører kan bo i bilen i ukevis, det er forbud mot avholdelse av ukehvile i bilen slik at disse sjåførene må ha en form for bolig. Også her stilles det krav til utforming, bl.a. til oppholdsrom, kokemuligheter og toalettfasiliteter. 

Men som i mange andre sammenhenger her i livet så hjelper det lite å stille krav hvis ingen kontrollerer at kravene blir fulgt. Spørsmålet blir da: Hvordan og av hvem skal dette kontrolleres? Arbeidstilsynet, Politiet og SVV er kontrolletater, men ingen av dem prioriterer disse kontrollene fordi de er svært ressurskrevende å komme til bunns i, og da er det bedre å drive med andre kontroller slik at man på sine statistikker kan skryte av antall kontroller utført. Arbeidstilsynet skryter av at de har utført tusenvis av bedriftskontroller siste år, politiet henviser til SVV og sier det er deres bord. SVV har ikke fått noen føringer på at dette skal prioriteres og da er vi like langt. Ingenting skjer.

Et annet problem er en utstrakt bruk av biler med totalvekt 3500 kg. Disse bilene har vanligvis en lasteevne på ca 700 kg og det avsløres stadig at disse går med tildels betydelig overlast. Fordelen som enkelte store speditører ser ved å bruke disse kjøretøyene er at de ikke er omfattet av kjøre- og hviletids bestemmelsene. Mange av disse sjåførene sitter bak rattet i alt for mange timer og uten registrering av kjøretiden er arbeidstidsbestemmelsene i Arbeidsmiljøloven bare en papirregel som ikke lar seg kontrollere.

Så har vi utenlandske transportører som mer eller mindre lovlig opererer på det norske markedet. De har billigere og i mange tilfeller dårlige utstyr enn sine norske konkurrenter. De har billigere og i mange tilfeller mindre kompetente sjåfører enn sine norske konkurrenter. Og prisforskjellen på utstyr, service og lønn er i de fleste tilfeller større enn fortjenesten en norsk bileier beregner seg. Det vil si at norske bileiere må kjøre med tap for å konkurrere prismessig,og det er selvfølgelig umulig å drive butikk på den måten.

De neste dagene vil vi ta for oss hvert enkelt av disse punktene så følg bloggen vår og få et svar på hvordan vi ser for oss en løsning på konkurranseproblemene.

EN FOR ALLE – ALLE FOR EN

 

T.I.A. Norge

[email protected]

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg