Mafiametoder i transporten

For kort tid siden kunne vi lese om en Latvisk bil som fikk hjullås på Notodden på grunn av ulovlige dekk og dårlig føre. SVV fjernet hjullåsen etter kort tid fordi føret var blitt bedre selv om de ulovlige dekkene ikke var skiftet, en avgjørelse vi har klaget inn til lederen for kontrollvirksomheten i vegdirektoratet. Til tross for at hjullåsen var fjernet ble bilen stående på SVV sin tomt inntil nye dekk ankom med en annen av selskapets biler. At det lå et norsk dekkfirma bare et steinkast unna hadde ingen betydning, det skal ikke brukes penger i Norge. Om miljøgebyr og MVA for disse dekkene ble betalt på grensen, kan man jo tro hva man vil om.

Men tross alt, i en slik episode er det snakk om småpenger som unndras den norske stat. Langt mer alvorlig er det når man sender egne tankbiler med drivstoff for å tanke billig drivstoff mens de er i Norge, og det er her mafiametodene blir brukt. Ved ankomst grensestasjon må jo alle innom tollen. I Sverige vet vi at drivstoffet blir fortollet inn som “borrolja” et avgiftsfritt kjølemiddel brukt av mekaniske verksteder ved maskinering av metalldeler. På grensen må det derfor kun stilles garanti for MVA, ikke for de avgifter som staten har lagt på dieselprisen, for husk: det er jo ikke diesel i følge papirene. En slik garanti for MVA stilles normalt av mottaker, da det er mottaker som er MVA registrert i Norge, ikke transportselskapet. For å gjøre svindelen komplett med unndragelse av store avgiftsbeløp må man med andre ord ha en fiktiv mottaker i Norge som er MVA registrert. Hvem det er må vi foreløpig kun spekulere om.

Men saken blir verre: For å unngå å skape mistanke underveis må tankbilen merkes etter ADR reglene for den kjølevæsken som i følge papirene er i tanken. Det vil si at ved en evt ulykke vil ikke nødetatene vite at det er en last med brennbar væske de har å gjøre med.

Alle som selger drivstoff i Norge må ha utstyr for oppsamling ved eventuelle uhell slik at miljøeffekter av et utslipp blir minimalt. Det sier seg vel selv at en tankbil som stopper for å levere drivstoff direkte til et vogntog på en tilfeldig parkeringsplass ikke etterlever et slikt regelverk.

                                                                                                                                         

Bildene viser tanking på en parkeringsplass i Sverige. Fotografen ble ikke så populær at han kunne komme nærme nok til å ta nærbilder av selve tankingen.

Det er slike banditter som vi må konkurrere med, og det er klart at med helt avgiftsfri diesel og østeuropeiske lønninger blir det umulig.

Nå er det i tillegg blitt slik at Bulgaria har fått en ledende rolle i transportkommisjonen og ved en titt på hva de selv sier er hovedsaken deres i transportbransjen lover ikke dette godt. Hovedsaken er å få tilgang til det internasjonale vegtransportmarkedet.

 

Vi har oversendt dette til vegvesenets krimenhet.

 

EN FOR ALLE – ALLE FOR EN

 

T.I.A. Norge

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg