De skjønner jo ingenting

12.1.2017 avholdt NLF en transportkonferanse i Sarpsborg. Deltagere var politikere og representanter fra de forskjellige offentlige etater som vi trodde hadde som mål å legge forholdene til rette for norsk transportnæring. T.I.A. Norge var også til stede i salen.

For å ta en rask oppsummering først: De skjønner jo ingenting var hovedbudskapet vår representant kom tilbake med.

Vi så jo litt lyst på situasjonen da det kom en dom i EU domstolen som skjerper inn at avholdelse av ukehvile i bilen er ulovlig. Men på en slik transportkonferanse står politiet opp og sier at dette vil de ikke prioritere. SVV bekrefter at de gidder ikke anmelde slikt fordi det er bare unødvendig papirarbeide som uansett ikke fører til noe. Vi har forøvrig egen erfaring med at å ringe politiet og be de ta en tur et par km fra sin base å sjekke biler som har stått i over en uke er nyttesløst. Ikke vår oppgave, ring SVV var svaret. Vi forstår at man noen ganger må prioritere og at man ikke kan være overalt til samme tid, men å gå åpent ut å forkynne at denne loven driter vi i, det er vel å tøye strikken vel langt. Politiet er jo satt til å håndheve lover,  men når det gjelder transportbransjen så gis det blankofullmakt til lovbrudd. En helt ubegripelig holdning. Riksadvokaten påsto til og med at ingen hadde anledning til å låse fast et kjøretøy fram til bot og gebyr var betalt. Han var svært overrasket da han ble fortalt at det er vanlig praksis nedover i Europa.

SVV har kanskje noe å lære av politiets holdning slik at de gir f….. i de mest banale feil som et par markeringslys for mye og heller konsentrerer seg om dekk, bremser og andre trafikksikkerhetsmessige forhold. Da ville muligens antall kontrollerte kjøretøy stige, og noen få ulovlige ekstralys bli oversett. Totalt sett et fremskritt i våre øyne.

Vi er mange som har etterlyst kontroll av lønnsvilkår og etterlevelse av allmenngjøringsforskriften. Arbeidstilsynet kunne fortelle at de har brukt en del ressurser på å skrive brev og be om opplysninger fra østeuropeiske firmaer, men så lenge de unnlater å svare er det dessverre lite de kan gjøre. Aktivt feltarbeide med kontroll i samarbeide med SVV står visst ikke i Arbeidstilsynets fremmedordbok. Vi forstår at det er mer behagelig å sitte på et kontor og forfatte brev og heve en god lønn, enn det er å ta seg en tur ut en vinterdag, men det hjelper ikke en bransje som kjemper med ryggen mot veggen og som har behov for like konkurranseforhold for å overleve.

Dag Rykkje fra SVV sin utekontroll var faktisk den eneste som viste at han forsto hva han pratet om, men hans oppgave blir nærmest umuliggjort ved at andre etater enten ikke bryr seg, eller rett og slett ikke forstår.

260 millioner kroner har staten utestående hos utenlandske transportfirmaer og sjåfører som ikke har betalt avgifter og gebyrer. Gi nå disse menneskene i utekontrollen et verktøy  så de som bevisst unnlater å betale kan bli holdt igjen. 260 millioner kroner tilsvarer grovt regnet 260 heltidsstillinger, og så  klages det på manglende kapasitet.

Det virker som om det å forklare disse toppfolkene noe om bransjen gir samme resultat som å gå inn i en førskole og snakke om annengrads ligninger. De skjønner ingen ting.

Vår anbefaling til NLF er at i stedet for å arrangere en transportkonferanse bør man arrangere et kurs i hvordan bransjen fungerer og gi disse toppfolkene møteplikt helt til de består eksamen.

 

EN FOR ALLE – ALLE FOR EN

 

T.I.A. Norge

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg