Transportmafiaen bygger ut nettverket i Norden

Fra vårt naboland får vi stadig meldinger om at østeuropeiske transportører tyr til stadig nye triks for å senke sine kostnader. At disse triksene fører til lovbrudd bekymrer dem ikke. Mobile verksteder står på rasteplasser og server østeuropeiske kjøretøy, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6861144 Brukt olje og brukte oljefilter er oppdaget i grøftekantene i Sverige der denne virksomheten har pågått.

Lønnsnivå, arbeids- og boforhold er nok ikke etter skandinavisk standard. Vi skal her skyte inn at vi foreløpig ikke har sikre observasjoner på at dette har kommet til Norge, men man skal vel være usannsynlig naiv og blåøyd hvis man tror at dette ikke også vil spre seg til vårt land.

Moralen, eller skal vi si umoralen til disse selskapene er klar. Det skal ikke brukes penger i de land hvor inntektene hentes. Drivstoff, mat og service skal komme til yrkessjåførene fra deres hjemland til sterkt reduserte priser. 

Varebiler med mat og alkohol trafikkerer de store parkeringsområdene hvor disse kjøretøyene står i dager, ja mange ganger i ukesvis. Og de står trygt, for politiet vil etter eget utsagn ikke kontrollere at ukehviler avholde på dertil egnet sted. Det gis med andre ord en blankofullmakt til å bryte loven.

Vi overlater til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om hvor mye av denne maten, alkoholen, reservedeler og olje som blir fortollet inn i henhold til reglene som gjelder for alle andre, bare ikke  for østeuropeiske transportører.

Arbeidstilsynet og SVV har mange ganger gått til aksjon mot ulovlige bilverksteder drevet i egne lokaler forskjellige steder i Norge fordi disse har manglet autorisasjon og godkjenning. Mon tro hvordan det står til med et mobilt verksted. Det er vel tvilsomt om de har fått noen godkjenning.

Det er forsåvidt en legitim oppgave å spare kostnader, men det må skje innenfor lovens rammer både med hensyn til importavgifter, og håndtering av avfall.

Disse østeuropeiske virksomheten har en helt annen kultur og en helt annen tenkemåte når det kommer til trafikksikkerhet og miljøutslipp.

Her må myndighetene for en gangs skyld forsøke å være i forkant og legge kontrollrutiner for å ta dette uvesenet ved roten før det får utviklet seg.

Det første som må komme er en instruks til politiet om at tungbilproblematikken ikke skal neglisjeres, tvert imot så må innsatsen her intensiveres til å omfatte alle sider ved gjeldende regler,ikke bare fintelle minutter for å se om noen har kjørt noen få minutter for lenge for å komme fram til egnet pausested.

Nylig var det en artikkel i Tyskland hvor et tyrkisk vogntog ble stanset og kontrollert og som førte til et gebyr på 24 000 EURO for omfattende manipulasjon med skriveren. Det vogntoget ble stående til gebyret var betalt og feilene rettet opp, men her i landet greier man ikke engang å stanse de som skylder tilsammen 260 millioner i avgifter og gebyrer.

Dette betyr selvfølgelig at det er teknisk mulig å få tak i disse pengene, det er kun snakk om politisk vilje og direktiver til kontrolletatene.

Det haster nå før helle bransjen i Norge ruller utfor stupet og aldri kommer opp igjen.

EN FOR ALLE – ALLE FOR EN

 

T.I.A.Norge

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg