Regjeringsplattformen er klar

Nå er det klart, vi får en trepartiregjering, men det vil fortsatt være en mindretallsregjering som må finne støtte i Stortinget fra sak til sak. Regjeringsplattformen sier likevel noe om hva vi kan vente oss i tiden fremover. 

Den er selvfølgelig formet i et rundt politikerspråk uten de helt store konkrete løfter. 

Det mest gledelige er at regjeringen har satt kabotasje på dagsorden. I regjeringsplattformen skriver de at vil “Arbeide aktivt mot liberalisering av kabotasjeregelverket og redusere omfanget av ulovlig kabotasje.” I praksis betyr nok dette at de i første omgang vil fortsette sitt påvirkningsarbeide i “Road Transport Alliance” slik at de sammen med Frankrike, Tyskland, Belgia, Østerrike, Italia, Luxemburg, Danmark og Sverige vil prøve å få gjennomført strengere regler i EU. Innen EU arbeides det nå med et forslag til nye regler som ventes å ende opp i en konkret beslutning i løpet av sommeren.

Forøvrig sies det at man skal “Styrke det formaliserte samarbeidet mellom håndhevingsmyndighetene for å sikre økt og målrettet kontroll av transportnæringen langs vei, i bedrift og terminal, og legge til rette for effektiv håndheving.”  T.I.A.Norge har tidligere, til noens irritasjon, hevdet at det er behov for økt og målrettet kontroll, så vi er fornøyd med at det er satt opp som et eget punkt i regjeringsplattformen, slev om vi gjerne hadde sett konkrete tiltak. Forhåpentligvis blir slikt konkretisert når regjeringen får satt seg.

At plattformen også tar med et punkt om at man ønsker å sikre at utenlandske transportører betaler bompenger og avgifter viser at regjeringen erkjenner problemet og nok har et ærlig ønske om å gjøre noe med det. Vi håper også her at det kommer konkrete forslag på bordet om ikke alt for lang tid, og at bransjen får anledning til å komme med sine forslag til løsninger.

Et annet viktig punkt som regjeringen nå har satt på dagsorden er at de vil “Vurdere hvordan viktige eksportveier, som omfatter fylkesveier og riksveier, bedre kan opprustes til å dekke næringslivets transportbehov.” Det er etter vår mening svært viktig å sette fokus på opprusting av vegstrekninger som skaper problemer for næringslivet. T.I.A.Norge håper transportbransjen i fellesskap kan sette seg ned og foreta en prioritering av hvilke strekninger som skaper størst problemer og som derfor bør settes øverst på prioriteringslisten.

Alt i alt mener vi at denne regjeringsplattformen er positiv for norsk transportbransje, og hvis ovenstående punkter finner sin løsning og ikke bare forblir gode tanker, er åpningen plattformen gir for å øke dieselavgiften muligens en pris vi må være villig til å akseptere.

EN FOR ALLE – ALLE FOR EN

T.I.A.Norge

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg