Fugleåsen – anarkiets paradis

Mandag 31. oktober klokken 12.00 klippet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen snoren og åpnet en helt ny og stor ny døgnhvileplass for yrkessjåfører langs E6 ved Fugleåsen i Ski kommune, bare få minutters kjøring fra Oppegård. 

Ketil Solvik Olsen klipper snoren og erklærer plassen for åpnet

I tillegg til Ketil Solvik Olsen, var Ordfører i Ski, T.I.A.Norge, NLF og representanter fra utbygger og oppdragsgiver tilstede.

T.I.A. Norge og NLF i hyggelig passiar under åpningen av Fugleåsen.

Anlegget ble presentert som et glansbilde for å dekke yrkessjåførenes behov. Alle spørsmål og engstelig uttrykk for at dette ville bli en campingplass for østeuropeiske vogntog ble glatt avfeiet med at det var lagt systemer for å hindre det. Og etter å ha fått en nøye orientering av utbygger om de systemer som var lagt og de systemer som ville komme følte nok vi i T.I.A.Norge at her var forutsetningene til stede for at dette kunne bli en suksess. At snørampe ikke var med i planene ble tatt på sparket og utbygger lovte at dette skulle komme på plass. Det så kort sagt ut til at man lyttet og var villige til å ta hensyn til de innspill som vi kom med. Men selv om alt virket positivt så hadde vi en gnagende følelse i bakhodet at dette var for godt til å være sant. Vi i T.I.A. Norge bestemte oss fort for at dette skulle følges opp slik at vi kunne være sikre på at plassen fungerte etter forutsetningene.

Dessverre slo våre bange anelser til. Allerede 13.november var campingplassen etablert. Systemene fungerte ikke. Utbygger skyldte på innkjøringsproblemer og skulle ta tak i dette.

Etter 2 uker var campingplassen et faktum

Rett etterpå kom det store slaget mot forutsetningene for en døgnhvileplass. Oppdragsgiver SVV forlangte at tillatt  parkeringstid skulle utvides til 48 timer av hensyn til de som hadde behov for å stå der hele helgen. Da var på mange måter slaget tapt. Allerede på den tiden var det kun mulig å avvikle en redusert ukehvile i bilens førerhus, men dette ble glatt oversett av SVV. Vi har heller aldri registrert at noen etater har foretatt kontroll med denne campingen. Østeuropeiske vogntog og deres sjåfører har rett og slett okkupert Fugleåsen hvileplass med myndighetenes godkjennelse. T.I.A. Norge var innom og så på forholdene mange ganger, men til slutt ble driverselskapet så lei av våre klager at de kuttet videre kommunikasjon.

Er slaget tapt for alltid? Nei, heldigvis tror vi ikke det. I diskusjon med myndigheter er det “kjøttvekta” eller organisasjonens størrelse som teller. At NLF nå legger sin tyngde inn i problematikken rundt Fugleåsen gjør at vi igjen begynner å tro at det skal være mulig å få plassen til å fungere etter den opprinnelige hensikten.

Vi følger saken videre og håper NLF’s tyngde kan bli avgjørende for at vi kan få tilbake en døgnhvileplass for alle, og at campingplassen forsvinner. Vi må få myndigheter og kontrolletater på banen. Anarki i store deler av en bransje er ikke en rettsstat verdig.

EN FOR ALLE – ALLE FOR EN

T.I.A.Norge

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg