hits

Polsk bergingsbil tatt med sommerdekk

De fleste har vel fått med seg historien om det polske vogntoget som havnet i grøfta i Engerdal og som ikke ville betale det et norsk bergingsselskap forlangte for å berge vogntoget. Polakkene valgte som kjent å hente bergingshjelp fra hjemlandet. Et forsøk på å spare penger som i stedet ga en ekstraregning.

                                                               

Mange skadefro kommentarer på sosiale medier viser at polakkene ikke høster mye sympati for denne arbeidsmåten, men nær sagt ingen stiller spørsmålet om hvordan en bergingsbil og en lastebil lastet med en hjullaster uhindret kan kjøre til Engerdal på sommerdekk.

Dette er nok et bevis på hvor tilfeldige grensekontrollene er.

Disse kjøretøyene skulle aldri ha klart å komme seg til Engerdal. De skulle vært stanset på grensen. Men dessverre så er det så og si helt åpent for dårlig skodde utenlandske tungbiler på våre vinterveger.

Bildet viser vel tydelig at dette ikke er føre for sommerdekk og kalenderen viser at det hersker et påbud om vinterdekk med minimum 5 mm mønsterdybde i Norge.

En ting er at grensekontrollen svikter, en annen og mer bekymringsfull sak er at ved diskusjoner med andre foreninger får vi vite at det er feil å sette fokus på kontroller. 

Kontrollvirksomhet avslører bare symptomer i en syk bransje hevdes det. Vi må sette fokus på problemet, ikke symptomet sies det. 

T.I.A. Norge er enig i at problemet må løses ved roten, men inntil så kan gjøres hevder vi fortsatt at det er viktig å stanse slike kjøretøy før de kommer inn på våre vinterveier. Hver dag er det i rundt regnet ca 2000 vogntog på våre vinterveger med for dårlige dekk. Inntil problemet kan løses må det derfor settes inn intensivert kontrollvirksomhet som kan få redusert tallet på dårlig skodde vogntog på vegene våre.

Det er vår egen sikkerhet dette dreier seg om. Et vogntog seilende uten kontroll på vegene kan utløse katastrofale ulykker og det er det som vi i første rekke må forsøke å forhindre.

Man kan ikke lukke øynene for symptomene, for pasienten blir ikke frisk av seg selv.

EN FOR ALLE - ALLE FOR EN

T.I.A. Norge

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

tianorge

tianorge

39, Larvik

Truckers International Association Norge er en interesseorganisasjon for alle som har eller har hatt vegen som sin arbeidsplass. Vi arbeider for at alle yrkessjåfører og hele den norske transportbransje skal få bedre vilkår

Kategorier

Arkiv