Yrkessjåfør – et lavstatusyrke

Yrkessjåfører er en nødvendighet for alle samfunn, uten yrkessjåføren stopper alt opp. Det finnes ikke en ting i ditt hjem som ikke engang har vært på en yrkesbil. Likevel opplever yrkessjåfører stadig mishagsytringer fordi vi noen ganger er i vegen for de som vil kjøre litt fortere så ikke kjøttkakene blir kalde før de kommer hjem. Særlig oppleves dette i fergekøer.

Mange personbilister mener i fullt alvor at yrkesbilene kan vente til rushtiden er over før de opptar fergeplass som med fordel kan benyttes av personbilister som skal hjem etter en normal arbeidsdag.

Lite tenker de på at yrkessjåføren kanskje også vil hjem før det blir svarte natta, eller at yrkesbilen må med denne ferga for å rekke alleleveringer den dagen. Leveringer som er nødvendig for at alle sammen skal få sin middag neste uke også.

Samfunnet består av mange yrker, alle yrker er brikker i maskineriet som får samfunnet til å gå rundt.

Renholdsarbeidere, sjåfører, snekkere, leger, direktører, ja alle er vi nødvendige. Men hr du noen gng tenkt over hva som vil skje hvis noen er forhindret fra å gjøre jobben sin, og hvilke konsekvenser det får?

Vi har vel alle vært på et offentlig kontor og fått beskjed om at saksbehandler er syk, er på ferie eller kanskje er hjemme med syke barn.  Barnehager må kanskje stenge avdelinger pga av influensaepidemier etc. Det er ubekvemt, men verden går videre.

Ingen av oss har vel noen gang kommet til tomme hyller i butikken fordi yrkessjåføren har blitt syk. Varelevering tas som en selvfølge, og i et moderne samfunn må det være slik. Stopper varetransporten opp så stopper hele samfunnet. Dette vet selvfølgelig alle yrkessjåfører, derfor er terskelen høy for at noen i denne yrkesgruppen blir borte fra jobben, skulle så likevel skje står resten av denne yrkesgruppen klar til å gjøre en ekstra innsats for at samfunnet skal fungere videre.

Men takken for denne innsatsen er i de fleste tilfeller drittkasting og slengbemerkninger om at lastebilen er i veien.

Det hevdes mange ganger at alt hadde blitt så mye bedre hvis lastebilene gjorde sin jobb om natta, da ville de ikke være til slikt hinder på dagtid. Nå er det jo slik at 70% av bilene som står i kø og lager forsinkelser er personbiler. Tenk om vi skulle snu litt på kritikken av kølagere og foreslå at alle som har jobber som ikke inkluderer direkte kundekontakt kunne utføre sin jobb om natta, eller aller helst fra et hjemmekontor så utslipp fra biler kunne blitt redusert. Rushtidsavgifter hadde blitt unødvendig fordi rushtrafikken ville blitt avskaffet. Da hadde vi spart mye kø da. Konsulenter, ingeniører, økonomer og direktører kunne vel klart å gjøre sine beregninger på natta, ikke sant? Hvis de blir trette kan de jo ta seg en strekk midt i arbeidstida uten konsekvenser.

Hvis en yrkessjåfør tvinges til å kjøre midt på natta og blir trett så må bilen fortsette, resultatet blir en trett og trafikkfarlig sjåfør, det er det vel ingen som virkelig ønsker.

Vi skal ikke sette i gang en diskusjon om hvilke yrker som er viktigst, som sagt lenger oppe er alle jobber nødvendig for at samfunnet skal fungere, men neste gang du snakker nedsettende om en yrkesgruppe, tenk litt over hvordan din egen yrkesgruppe hadde reagert over slike urimelig krav om at man skal jobbe når andre har fri, eller gi fra seg en plass på en ferge for at andre skal slippe frem.

Helt utenkelig? Ja det syns vi yrkessjåfører at det er også.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg