Transport uten løyve, uten kjøre- og hviletid, uten YSK og uten overlassgebyr.

Stadig større del av transporten går med små biler med totalvekt under 3,5 tonn, hvorfor?

Denne delen av transportvirksomheten kan beskrives som lovløshetens Mekka.

Det stilles overhode ingen krav til den som vil starte en transportvirksomhet med kjøretøy som har registrert totalvekt under 3500 kilo, untatt krav til vanlig personbilførerkort.

Disse sjåførene er ikke underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene. De fleste kjører 12 – 20 timer i døgnet, uten overtidsbetaing, og uten mulghet for å ta seg en strekk hvis man blir trett. SVV tar de ikke engang inn til sine vektkontroller slik at de fleste av disse kjører med overlast uten å risikere problemer. Skulle de en sjelden gang bli tatt så vanker det hverken bot eller gebyr så lenge overlasten ikke overstiger 30% av bilens tilatte totalvekt. De må bare laste av ned til lovlig vekt så kan de kjøre videre. 30% av 3500 kilo blir 1 tonn. 1 tonns overlast på en bil hvor bremser, hjuloppheng, rammekonstruksjon etc er konstruert for maks 3,5 tonn blir direkte trafikkfarlig med 1 tonn overlast.

I fjor var det en høring vedr nye satser for overlastgebyr. TIA Norge tok i sitt høringssvar opp nettopp dette og hevdet at SVV må ta inn alle godsbiler ved kontroll og at overlastgebyr skulle beregnes ut i fra prosentvis overlast, nettopp fordi vi som eneste organisasjon vektla trafikksikkerhet framfor muligheten til å kreve inn gebyr for bagatellmessig overlast på store vogntog. Men siden vi sto alene ble vi dessverre ikke hørt. Derfor fortsetter disse bilene mange ganger med overlast og trette sjåfører uten at myndighetene reagerer. SVV skylder på kapasitetsproblemer hvis disse “småbilene” skal tas inn til kontroll. De forsøker til og med å berolige oss med at det hender det er stille ved nattlige kontroller og da blir alle tatt inn.

Det beroliger oss overhode ikke.

TIA Norge blir heller ikke beroliget av å se Traktorer med store maskintraller som flytter store gravemaskiner eller for den saks skyld kjører store gruslass. Transporter som i likhet med varebilene er unntatt fra nær sagt all kontrollvirksomhet og ikke har krav til løyve eller kjøre- og hviletid.

Kjører du grusbil på vegen må du ta dine pauser og ikke overstige daglig arbeidstid. Med traktor derimot, gjør man som man vil.

Er det dette som kalles fair konkurranse?

Det må settes like krav for alle som driver transport. Det er ikke bare utenlandske transportvirksomheter som har konkurransefortrinn i Norge. Traktorer og “småbiler” tar stadig mer av transporten som tidligere har gått med store biler hvor vekter, lastesikring og kjøre- og hviletid blir kontrollert.

“Småbilene” har sin plass i transportkjeden, de er beregnet for lokal distribusjon av lett gods, men kyniske varedistributører utnytter manglene i bestemmelsene til å sende disse bilene på langkjøring, fordi det er billigere og raskere. Billigere fordi man slipper kostbar utdannelse for å få bokstavene CE på sitt førerkort, billigere fordi man slipper YSK kurs hvert 5. år, billigere fordi bilene er billigere både i innkjøp og drift. Men prisen som vi alle betaler er dårligere trafikksikkerhet pga overlastede biler og trette sjåfører, og raskere fordi man uten risiko for økonomiske konsekvenser kan presse sjåførene til lange arbeidsdager uten pauser.

Dessverre er det kun en mulighet for å begrense dette og det er like regler for alle. Kjøre- og hviletid må gjelde alle, Overlass må beregnes i prosent slik at gebyret reflekterer alvorligheten av overlasset sammenholdt med den totalvekt kjøretøyet er beregnet for.

Konkurranse er sunt, men konkurransen må skje på like vilkår.

Kontaktinfo TIA Norge:

Tlf:               400 78 939

E-mail:         [email protected]

Facebook:   https://www.facebook.com/groups/10618001887/?fref=ts

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg