EU’s Veipakke

Endelig foreligger Europakommisjonens forslag til nye regler for vegtransporten.

Nå skal forslaget behandles politisk av de forskjellige EU lands delegater og deretter blir det en endelig avstemming i Brüssel så de nye reglene blir nok ikke gjeldende før tidligst høsten 2018.

Som ventet går Europakommisjonen inn for en liberalisering av kabotasjereglene. De ønsker nå å avvikle begrensningen på 3 turer og erstatte den med en begrensning på 5 dager uten å begrense antall turer. Det viktige her er at man heller ikke stiller krav til at et kjøretøy skal tilbake til sitt hjemland før ny kabotasje kjøring påbegynnes.

Faren ligger da i at utenlandske operatører i fremtiden også kan gå inn i det Norske distribusjonsnettet. Man kan kjøre nærdistribusjon i Norge hele uken, så ta en svipptur over grensen til Sverige for å ta sin ukehvile der og være tilbake i Norge mandag morgen for en ny uke med kabotasjekjøring.

TIA Norge frykter at dette blir helt ødeleggende for norske biler som driver nærdistribusjon. Bring, Schenker, Post Nord, DHL og andre store operatører kommer til å benytte dette til å redusere prisene på distribusjon i Norge. Matdistribusjon og Renovasjon vil også ligge åpent for utenlandske operatører.

At EU åpner for dette er bare en naturlig følge av at man arbeider for en stadig tettere Union og således ingen overraskelse. Men Norge er ikke med i denne unionen, og nå er det på høy tid at Storting og regjering innrømmer at EØS avtalen ikke er en handelsavtale, men er en avtale som fratar oss styringsretten i eget land. Det er ingen grunn til at Norge skal godta at alle EU baserte firmaer får fri adgang til vårt hjemmemarked. En handelsavtale med EU bør Norge ha, men å åpne vårt land for tjenesteyting fra lavkostland vil være totalt ødeleggende for transporten og mange andre bransjer.

For å gjøre dette “salgbart” foreslår Europakommisjonen at utenlandske sjåfører som kjører i Norge mer enn 3 dager skal omfattes av utstasjoneringsdirektivet og således måtte få en minstelønn på kr 167,75 pr time.

Arbeidsgiveravgift, feriepenger, pensjonsordninger som koster norske arbeidsgivere dyrt vil ikke gjelde disse utenlandske operatørene, så det blir rett og slett umulig for norske å konkurrere med disse.

For Norge er dette svært alvorlig. Et land som ikke evner å ta vare på sitt eget næringsliv har dessverre ikke noen framtid. TIA Norge er en partipolitisk uavhengig organisasjon så selv i disse valgtider vil vi ikke anbefale noe spesielt parti, men vi oppfordrer til å få flest mulig politikere inn på Stortinget som ikke automatisk bøyer seg for alle direktiv som kommer fra EU.

TIA Norge

kontaktinfo:

tlf.                 400 78 939

E-mail:          [email protected]

Facebook:     https://www.facebook.com/groups/10618001887/?fref=ts

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg