Feil prioritering i bruk av vegmilliardene

Norge har i en årrekke latt våre veger forfalle.Utbygging av nye strekninger har ikke holdt tritt med behovet. Etterslepet både når det gjelder utbygging av vegnettet og vedlikehold av eksisterende vegnett er blitt så stort at det vil ta lang tid å hente inn igjen det som tidligere regjeringer har “spart”.

Det er ingen tvil om at sittende regjering har bidratt med et kjempeløft når det gjelder vegutbygging og vegvedlikehold, men vi føler likevel at det er riktig å sette et spørsmålstegn ved om prioriteringene har vært riktige.

Alle ser nok behovet for en videre utbygging av stamveinettet, først og fremst for å fjerne flaskehalser og få reisetiden ned, men det er dessverre få som ser behovet for rassikring og tunnelsikring, ja i det siste har vi også sett at brovedlikehold ikke følges opp sik at forfallet fortsetter. 

I en slik situasjon må man stille et spørsmål om hva som er viktigst. Vi må erkjenne at vi ikke kan løse alle problemer samtidig. Det har heller ingen hensikt å dvele alt for lenge ved hvem som har skylden for at vegforholdene er blitt som de har blitt. Det viktigste nå er vegen framover. Da handler det om prioriteringer. praktisk politikk handler alltid om prioriteringer, i dette tilfellet handler det om å prioritere kortere reisetid eller sikring av menneskeliv. Nye veger med høyere standard fører statistisk sett til sikrere trafikk selv om hastigheten øker og reisetiden forkortes. Det er tydelig at den sittende regjering med Ketil Solvik Olsen i spissen har sett seg litt blind på dette og kombinert med politikeres ønske om synlig prestisjeprosjekter har det ført til at milliardene brukes på bl.a. fergefri E-39 og ikke på rassikring av E-16 mellom Voss og Bergen.

På E-16 har det de siste 17 årene gått 338 ras ut på vegen på denne strekningen. Hvert eneste ras kunne tatt menneskeliv hvis ikke hellet hittil hadde sørget for at det har gått bra. Men vi kan ikke vente at hellet fortsatt skal holde en skjermende hånd over de som trafikkerer denne rasfarlige strekningen. Det er i grunnen dømt til å gå galt før eller siden. Hvordan skal man klare å forklare at det er viktigere med en fergefri E-39 den dagen en skolebuss med barn, eller en turistbuss fullpakket med turister blir tatt av et ras som vi alle visste ville komme før eller siden?

Vi forstår at et prosjekt med ny E-16 som blir lagt i tunnel i de rasfarlige områdene ikke vil få samme signaleffekt som det å klippe snorer ved åpning av nye fine vegstrekninger, men kan vi virkelig prioritere bort rassikring av den grunn?

Det er ikke bar rasfaren som gjør E-16 til Europas farligste Europaveg. Vegen er smal og svingete og ved å se på statistikken for 2015 ser man at vegen mellom Voss og Bergen har et snitt på 5500 bilpasseringer i døgnet, samme år var vegen stengt 76 ganger med en total nedetid på nesten 18 døgn. Stengningene kom som følge av trafikkulykker, ras samt opprydding etter ulykker og ras. På strekningen Vågsbotn – Voss (92 km) viser ulykkesstatistikken  et snitt på 19 trafikkulykker pr år, herav 2 dødsulykker og 5 med alvorlig personskade. I tillegg går det også i snitt nesten 20 ras hvert år ut på denne vegen.

Det er mange rasfarlige strekninger i Norge, men ingen annen enkeltstrekning kan vise til like mange utløste ras over samme antall år som E-16. Dette gjør at prioriteringen blir enkel. Man må begynne med de farligste strekningene og da kommer E-16 helt på topp.

Til tross for disse fakta fortsetter KSO å prioritere en fergefri E-39 for å binde landet bedre sammen med raskere transporttid som argument. Vi mener sikrere transport må prioriteres høyere enn kortere tid.

Nå er det dessverre slik at E-16 ikke er den eneste vegstrekningen i Norge hvor det er høy rasfare og en dyster ulykkesstatistikk. Det er på høy tid at sikkerheten prioriteres høyere. Rasfarlige veger, ulykkesbelastede strekninger, farlige tunneler og nedslitte broer må prioriteres høyt, selv om man muligens ikke kan få til den samme bomfinansieringen på slike strekninger som det legges opp til på noen av samferdselsministerens prestisjeprosjekter.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg