El-bil framtidens løsning, eller ikke?

Lite har vel skapt tilsvarende engasjement og mer eller mindre seriøse debatter på sosiale media som El-bilen har klart. Det finnes grupper både for El-bil elskere og El-bil hatere og lite tyder på at disse kan bli enige og samles i en gruppe med det første.

Det er synd at debattene skal drives av følelser, for El-bilen er nok kommet for å bli. Debattene burde heller gå på hvilke virkemidler myndighetene skal bruke for å gjøre overgangen så smertefri som mulig.

Men vi kan ikke helt fri oss fra tanken om at hvis myndighetene virkelig mener alvor med at overgang til el-drift er løsningen på alle miljøproblemer så er det underlig at man ikke også prøver å gå foran med et godt eksempel. El–drift debatten har pågått noen år nå, men fortsatt har vi ikke sett noe til at f.eks jernbanen blir fullelektrifisert, Det er ikke akkurat små dieselmotorer med EURO 6 utslipp som står i NSB sine dieseldrevne lokomotiver. Symboleffekten ved at staten går foran ville nok ha dempet noe av hatet som kommer fram i noen tråder på sosiale medier. Likeså det innlysende i at skip som ligger til kai burde få landstrøm i stedet for å la sine dieseldrevne aggregater gå døgnet rundt.

Argumentet mot elektrifisering av jernbanen er selvfølgelig pris, og da gjør man som alltid i politikken: man velter heller regningen over på befolkningen gjennom ekstra avgifter. Feie for egen dør først er et ukjent begrep i politikken dessverre.

Argumentet mot landstrøm for båter er at el-nettet ikke er dimensjonert/tilrettelagt for at mange båter kan få koblet seg til landstrøm, så igjen lar man da dieselaggregatene jobbe videre mens man krever av befolkningen at de skal ta regningen ved å bytte ut sine biler for at Norge skal oppfylle sine klimaforpliktelser.

Bil er dyrt i Norge, selv El-biler er så dyrt at mange ikke har råd til å bytte sin egen fullt brukbare fossilbil inn i en El-bil. Hva gjør man da? Jo man avgiftsbelegger de som i utgangspunktet har minst. Det har jo alltid vært politikernes løsning. Ta fra de som har minst og lag særordninger som gjør at det ikke rammer dem selv. Resultatet er i følge de mest rabiate politikerne at da blir det bedre for alle. De som ikke har råd til hverken El-bil eller ekstra avgifter får gå eller sykle og da blir det færre biler på vegen slik at de som faktisk har råd kan komme fortere fram. Genialt, ikke sant?

I det siste har jo Mr Musk lansert sin løsning også for tungtransporten, så nå skal vi alle bli elektrifisert, bare ikke jernbanen. Så da må det vel bli et oppsving for vegtransporten? Dessverre tror vi ikke det, Vi har ingen tro på at hverken den sittende eller evt fremtidig regjering vil klare å få bygget ut infrastrukturen til å håndtere en flåte av el-drevne lastebiler. Ta bare et enkelt spørsmål som hvor skal de lade? Vi mangler jo faktisk noen tusen oppstillingsplasser for vogntog så sjåførene skal kunne avvikle en skikkelig pause på en tilrettelagt plass. Dessverre tror vi ikke den utbygging av oppstillingsplasser som er nødvendig vil finne sted, og da blir det fullstendig kaos i vegtransporten. En el-dreven lastebil kan ikke ta en pause på en tilfeldig rasteplass ute i skogen, det vil ikke være lademulighet der. Hittil har jo ikke myndighetene klart å legge fram nok strøm til at dassene er frostsikre så de kan holdes åpne om vinteren, og nå skal man liksom løse alt med strømtilførsel og nødvendige oppstillingsplasser i løpet av få år?  Vi tror nok ikke helt på det.

En helt annen ting er at EURO 6 motorene har så lite utslipp at eksosen i mange tilfeller er renere enn den luften som suges inn, så hva er da logikken bak en elektrifisering av lastebilene og la jernbanen og skipstrafikken slippe unna?

Logikken er kanskje at det er politisk riktig å henge seg litt på noen av de mest rabiate miljøpolitikerne slik at man ikke risikerer å miste stemmer, men bedre miljø for oss alle blir det ikke av det.

Gjennomsnitt levealder for en personbil i Norge er 17 år, vi har faktisk ikke funnet en statistikk som viser gjennomsnittet for tungbiler. Men felles for alle biler er at gamle biler forurenser mer enn nye. Da er det kanskje på tide at våre politikere finner fram en gulrot i stedet for en pisk. Felles for slike gulrøtter og pisker er at penger er det mest effektive.

For personbilene burde man derfor legge om hele vrakpantordningen slik at man fremmet en utskifting av de eldste bilene mot nyere biler. F.eks kunne man unnlate å betale ut vrakpant til biler som vrakes de første 5 årene av sin levetid for så å la vrakprisen bli trinnvis høyere fram til f.eks 12 år gamle biler og så la vrakpanten falle dramatisk for eldre biler. da ville man få et insitament som forholdsvis raskt ville få de eldste og mest forurensende bilene ut av trafikken.

For tungbiler kunne man gjort noe tilsvarende ved at de som bytter seg opp fra eldre modeller til biler med EURO 6 motorer får et tilskudd.

Det er faktisk en kjensgjerning at i Norge er den mest solgte bilen en bruktbil, og ved å sette inn noen økonomiske gulerøtter her kunne man få en viss miljøeffekt.

Hvis man så i tillegg kunne være så tøff i trynet at man satte betingelser for fortsatt medlemskap i EØS slik at de økonomiske bidrag Norge må gi til EU skal øremerkes til bygging av nye utslippsfrie kraftverk og at kullkraftverk så legges ned, ja da bidrar man litt til miljøet og først da kan man forsvare å kalle El-bilene for nullutslippsbiler.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg