Sikkerhet på våre veger – vår arbeidsplass.

Vi er meget bekymret for våre medlemmers sikkerhet på sin arbeidsplass – det norske vegnettet.

Hvert år er avisene fulle av artikler om vogntog som ikke er utrustet for vinterkjøring og med sjåfører som ikke har kompetanse for kjøring på glatt underlag. I den tiden som Norge er dekket av et hvitt snøteppe går det ikke en eneste arbeidsdag uten at man kan lese om vogntog som ikke takler vinterføre. Det er en kjent sak at utenlandske vogntog er overrepresentert i disse avisartiklene. Alle rapporter og statistikker som Statens Vegvesen gjør tilgjengelig viser at  hovedproblemet er at utenlandske tungbiler ikke har rett dekkutrustning og i mange tilfeller mangler kjettinger. Det er også mange historier om utenlandske sjåfører som er fortvilet fordi de er uforberedt på de utfordringer norske vinterveger stiller.

Når ulykker skjer blir disse etterforsket som trafikkulykker. At det norske vegnettet er vår arbeidsplass gjenspeiles ikke i etterforskning av ulykkene. I tillegg til at dette er trafikkulykker er det også arbeidsulykker. Sjåførene enten de er norske eller utenlandske var på sin jobb når disse ulykkene inntraff og derfor må de også registreres som arbeidsulykker. Vegnettet er vel norges eneste arbeidsplass hvor det ikke stilles HMS krav til eieren av arbeidsplassen. I vårt tilfelle er det staten ved Statens Vegvesen som er eier av arbeidsplassen hvor våre medlemmer skal utføre sin, for Norge, svært viktige jobb. Vi kan ikke lenger godta at det på vår arbeidsplass ikke blir stilt de samme krav og at ikke forebyggende ulykkesarbeide får samme prioritet som ved landets øvrige arbeidsplasser.

Vi er meget godt fornøyd med den innsatsen som utekontrollen hos Statens Vegvesen utfører når de er ute på sin kontrollvirksomhet. Men vi er svært lite fornøyd med at disse kontrollene grunnet manglende ressurser skjer for tilfeldig. Det er for sent å stoppe livsfarlige vogntog når disse har kommet langt inn i landet og vært en sikkerhetsrisiko i mange mil.  Disse må stanses på grenseovergangen.

Vi er svært fornøyd med at sittende regjering har innført europas strengeste krav til dekkenes mønsterdybde i vintersesongen, men vi er bekymret fordi dette ikke følges opp med en døgnkontinuerlig kontrollvirksomhet før tungbiler slippes løs på vår arbeidsplass.

Vi er kjent med at Statens Vegvesen hevder, sikkert med rette, at de ikke har kapasitet til å utføre slike kontroller på en døgnkontinuerlig basis. Etter vår mening kan dette løses ved en omorganisering av hele kontrollvirksomheten på grensestasjonene. Ser man på statistikker fra NAV så er det mange tusen som enten er helt arbeidsledige eller som går på diverse arbeidsmarkedstiltak. Vi ønsker å påpeke det faktum at det ikke krever lang og komplisert utdanning for å kunne måle mønsterdybde, sjekke at dekk er merket som vinterdekk samt telle antall kjettinger. Ved å ta inn en slik «fortropp» som kan se over bilene mens sjåførene er inne med sine tollpapirer, og deretter lose kun de suspekte kjøretøyene inn til en nærmere kontroll utført av Statens Vegvesens kunnskapsrike kontrollpersonell, senkes behovet for antall faglærte kontrollører. Det betyr at Statens Vegvesen vil sitte på nødvendig kapasitet til en radikal økning av kontrollvirksomheten på grensestasjonene.

Mens vi er inne på virksomheten ved grensestasjonene, vil vi også benytte anledningen til å foreslå at kjøretøy på veg inn til tollområdet bør registreres ved hjelp av autopassbrikke som jo nå er påbudt i alle tunge kjøretøy.  Da vil man ved å sette opp et enkelt bomsystem koblet til denne registreringen automatisk kunne sortere ut de kjøretøy som har uoppgjorte økonomiske forhold fra tidligere besøk i Norge, enten dette gjelder bomavgifter, bergingsregninger eller andre gebyrer. En autopassregistrering vil enkelt kunne åpne en bom inn til tollområdet kun for de som har «rent mel i posen» mens de andre blir henvist inn til en parkeringsplass i påvente av at uoppgjorte saker blir ordnet.

Vi minner om at alle regler, også de som kommer fra EU, hevdes å ha som formål å skape like konkurransevilkår på tvers av grensene. Da må man også være villig til å ta i bruk tilgjengelig teknisk utrustning og menneskelige ressurser til å fjerne jukserne slik at det blir realiteter i ordene «like konkurransevilkår»

Sikkerhet på vår arbeidsplass og like konkurransevilkår så vi kan beholde våre arbeidsplasser må være et satsingsområde fremover!

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg