Sykkelrundkjøring i oslo

Lan Marie Nguyen Berg og hennes medsammensvorne har kommet med en ny “genial” ide. Nå skal syklistene få egen bane rundt rundkjøringer og forkjørsrett når de skal krysse tverrgatene som går inn mot rundkjøringen. Dette vil uten tvil sørge for fullstendig kaos i Oslotrafikken.

 

 

Ifølge Statens vegvesen er vikepliktregelene for syklister slik:

Regler for vikeplikt

Vikeplikt betyr at du skal vike eller stanse til trafikk som krysser din kjøreretning har passert. Er du usikker på om du har vikeplikt, er det sikreste å bremse eller stanse helt.

Sykler du i kjørebanen eller i sykkelfelt

  • Vikeplikt for kjørende som kommer fra høyre (høyreregelen).
  • Vikeplikt hvis du skal inn på en forkjørsregulert veg (skiltet vikeplikt).
  • Ikke vikeplikt hvis du sykler på en forkjørsregulert veg.
  • Hvis det er skiltet vikeplikt der du sykler gjelder dette foran regelen om vikeplikt fra høyre. Vikeplikten gjelder i første kryss etter skiltet.
  • Vikeplikt når du skal svinge til venstre og får motgående kjøretøy på din høyre side.
  • Vikeplikt for gående i gangfelt.

Sykler du på sykkelveg, gang- og sykkelveg eller fortau

  • Vikeplikt når du skal krysse eller svinge inn på en annen veg. Kjørende på vegen har ikke vikeplikt for syklister som kommer fra sykkelveg, gang- og sykkelveg eller fortau.
  • Ikke vikeplikt når du skal krysse en avkjørsel.

 

Vikeplikt for gående i gangfelt, står det. Vi minner om at en fotgjengerovergang er å betrakte som et gangfelt. Videre står det at man har vikeplikt for når man kommer fra en gang- eller sykkelvei og skal krysse eller svinge inn på en annen vei. Kjørende på vegen har ikke vikeplikt for syklister som kommer fra en gang- eller sykkelvei.

Hvordan har  Berg og hennes medsammensvorne tenkt å løse dette? Skal det innføres egne trafikkregler i Oslo?

Skal gående kunne føle seg trygge når de bruker gangfelt i forbindelse med en rundkjøring? Eller har Berg og hennes medsammensvorne nå tatt et skritt til slik at det ikke bare er bilen som er uønsket i Oslo, skal man også gjøre det så farlig at fotgjengere også må vike til fordel for syklistene?

Man ønsker jo at bilen blir igjen hjemme og at folk reiser kollektivt dit de skal. Nå er det sjelden at det er busstopp akkurat der hvor folk skal, så da må man regne med at økt andel kollektivreisende vil føre til et økt antall fotgjengere som da ikke bare må ta hensyn til biltrafikken, for den klarer dere ikke å fjerne helt, butikkene må få varer også i framtiden så en viss biltrafikk vil det alltid bli, neida, hvis slike planer blir gjennomført må man også ta hensyn til syklistene som kommer rasende i gangfelt. Eller er dere så naive at dere tror at syklistene som i dag ikke engang har tid til å stoppe når trafikklyset lyser rødt, i framtiden har tid til å redusere farten til gangfart når de skal krysse vegen sammen med fotgjengere, barnevogner og kanskje også eldre mennesker med rullator.

Hva tror dere resultatet blir for biltrafikken? Vi spår at det vil bli fullstendig kaos når tunge biler må stoppe inne i rundkjøringen fordi syklister kommer i full fart og skal krysse vegen hvor syklister etter dagens trafikkregler har vikeplikt, så sant de ikke går av sykkelen og triller den over veien. 

Trafikkreglene må være felles for hele landet.

Heldigvis har vi såpass tiltro til vår samferdselsminister at vi ikke tror han vil akseptere at Oslo får anledning til å endre trafikkreglene.

Vi tror det mest fornuftige er at Berg og hennes medsammensvorne setter seg på noen av de nylig oppsatte gatemøblene og tar en kaffe latte og prøver å la virkelighetens verden synke inn.

 

T.I.A. Norge

[email protected]

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg