Forslag til nye kabotasjeregler

Den svenske parlamentarikeren Jens Nilsson fikk for en tid tilbake i oppdrag å lede en utredning for å komme med et forslag til nye kabotasjergler i EU. Forslaget er nå klart for presentasjon i Brüssel.

Allerede samme dag som Jens Nilsson fikk oppdraget sendte T.I.A. Norge et innspill til ham hvor vi påpekte at hovedproblemet i gjeldende regler er at utenlandske kjøretøy ikke er pålagt å returnere til sitt hjemland før ny kabotasje runde kan påbegynnes. Dette fordi vi så dette som eneste farbare veg ut av kabotasjeproblematikken. Vi ønsket oss også sterke begrensninger i tredjelandstrafikken Samme innspill ble forøvrig også sendt Samferdselsdepartementet her i Norge, for også de skulle uttale seg i spørsmålet. Samferdseldepartementet har fortsatt ikke svart på vår henvendelse, desto mer gledelig er det da å se at Jens Nilsson har tatt dette med i sitt forslag.

Sitat fra vårt innspill sendt til Jens Nilsson 5.7.2017:

“TIA Norge vil derfor anmode om at våre myndigheter vektlegger begrensning av tredjelandskjøring ved at det stilles krav om at alle kjøretøy må tilbake til sitt hjemland innenfor en kort tidsperiode etter at kjøretøyet har bedrevet kabotasjekjøring i et land.

TIA Norge er av den oppfatning at dagens kabotasjeregler som setter et tak på 3 kabotasjeturer før kjøretøyet skal ut av landet er mer enn tilstrekkelig til å ivareta den opprinnelige hensikt med å tillate kabotasjekjøring for at utenlandske kjøretøy skal kunne bevege seg til en bedre posisjon for å utføre en transport til sitt hjemland. TIA Norge ser derfor ingen grunn til at kabotasjereglene skal liberaliseres.

Avslutningsvis vil TIA Norge uttrykke et ønske om at det innføres endringer ved grensekontroll/registrering av gods inn i landet slik at reg.nr og dato for grensepassering blir gjort tilgjengelig for SVV og politi sik at det blir enklere for disse etater å stanse kjøretøy som ulovlig bedriver transportoppdrag i Norge og at disse blir vist ut av landet.”

Det må understrekes at dette som Jens Nilsson nå legger fram er et forslag som skal diskuteres i Brüssel og man må være forberedt på sterke protester, særlig fra de øst europeiske delegatene. Men kravet om retur til sitt hjemland er satt på agendaen i EU.

Vi vet at minst 5 land vil støtte dette kravet og vi er spent på hva den norske regjering får til i sitt samarbeidsorgan (Road Alliance) 

Vi håper at  dette kravet vil få gjennomslag, først og fremst fordi det vil bli svært vanskelig for de store øst europeiske selskapene å fortsette som nå hvis dette blir fasiten.

EN FOR ALLE – ALLE FOR EN

T.I.A. Norge 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg