Trenger vi et transportpoliti i Norge?

I Norge har vi flere etater som skal kontrollere at all transportvirksomhet skjer i henhold til gjeldende regler. Politi, SVV og Arbeidstislynet har sine kontroller. I tillegg er også skattevesenet og tolletaten på plass for å ha kontroll på smugling og annen økonomisk kriminalitet knyttet til bransjen.

T.I.A. Norge mener at enhver virksomhet må ha klare regler for hvordan virksomheten skal utføres og at klare regler er en betingelse for like konkurranseforhold så sant reglene etterleves av alle.

I alle bransjer, også transportbransjen, vil det være noen om søker å skaffe seg konkurransemessige fordeler ved å ta snarveier som ikke er helt etter regelverket. derfor er kontrollvirksomhet viktig for å sørge for at seriøse bedrifter som føler regler og påbud ikke risikerer å bli utkonkurrert av de som finner snarveier på siden av regelverket for å bedre sin inntjening.

Som all annen virksomhet i samfunnet må det også stilles krav til effektivitet ved enhver kontrollvirksomhet. I utgangspunktet virker det lite effektivt at kontrollvirksomheten skal fordeles på flere etater som hver for seg har utviklet et byråkrati og i mange tilfeller et utydelig internt instruksverk.

Som eksempel på dårlig effektivitet kan nevnes Arbeidstilsynet som i løpet av en 2-årsperiode klarte å fullføre hele 115 tungbilkontroller for å sjekke at lønnsnivået til ansatte sjåfører var innenfor regelverket. Arbeidstilsynet er en etat som etter eget utsagn ikke har andre sanksjonsmuligheter enn å gi et skriftlig pålegg. Den ulovlige virksomheten lar de fortsette uhindret. 

Som eksempel på utydelig internt instruksverk kan nevnes SVV sin kontroll av vinterdekk. Selv om man fastslår at et kjøretøy har for dårlige dekk setter instruksen begrensninger på sanksjonsmulighetene hvis det på kontrollstedet er bare veier. Den interne instruksen følger ikke kjøretøyforskriften som fastslår at kjøretøy innenfor et spesifikt kalendertidsrom skal være utstyrt med vinterdekk med et gitt minimum av mønsterdybde.

Det vil føre for langt å ramse opp mange slike eksempler, så vi  nøyer oss med å fastslå at det må en opprydding til.

En opprydding som myndighetene tror de har satt i gang ved å opprette SVV sin krimgruppe.

Krimgruppa er bra den, men den arbeider mot organisert kriminalitet og da ligger det i sakens natur at det er et langsiktig arbeide for å avsløre store og gjentatte lovbrudd. Det er ikke en avdeling som jobber mot enkeltstående regelbrudd som bl.a. er viktig å få stanset av hensyn til sikkerheten på våre veier.

Derfor mener T.I.A. Norge at kontroll av kjøretøy og førere ute på veiene og på SVV sine faste kontrollstasjoner bør samles i en ny etat som kan skrive nye instrukser basert på gjeldende lovverk. En etat som får ansvaret for alle utekontroller vil også medføre en mer lik reaksjon for alle ved eventuelle regelbrudd.

Denne etat bør også få myndighet til å kreve inn bøter og gebyrer på stedet hvis kontrolløren mener det kan by på problemer å kreve inn dette i ettertid.

Det bør også innføres et medansvar for vareeier og transportbestiller slik at disse er medansvarlig for at deres leverandører følger de regler og lover som gjelder for bransjen.

Politiet er den etat som har lengst erfaring med ren trafikkontroll og reaksjoner ved uaktsom oppførsel i trafikken. SVV er uten tvil den etat som har best forutsetninger for å kontrollere et kjøretøys tekniske tilstand.

T.I.A. Norge mener  at ved å samle SVV sin kontrollvirksomhet og politiets trafikkontroll i ett nytt transportpoliti og gi denne etat myndighet til å kalle ut Arbeidstilsynet til å være med på kontrollvirksomheten ved behov vil være det grep som kan sørge for at målsettingen om like konkurranseforhold og redusering av antall trafikkulykker kan oppnås.

EN FOR ALLE – ALLE FOR EN

T.I.A. Norge

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg