Vil et transportregister løse problemene i Norsk transportbransje?

La oss med en gang si at et transportregister slik som TLF har foreslått vil gi et utmerket bilde av godsets vei fra leverandør til kunde, det vil kunne dokumentere omlastinger, kabotasjekjøring etc etc, men vil det løse problemene bransjen står overfor? Vi mener svaret er nei. Transportregisteret vil bli et utmerket verktøy for å løse problemene, men verktøy alene løser ingenting. Først når verktøyet tas i bruk vil det kunne gi løsninger. 

Vi har allerede mange verktøy for å sørge for like konkurranseforhold i bransjen. Vi har kjøre- og hviletidsbestemmelser. Vi har arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser. Vi har allmenngjort tariffavtale. Vi har forbud mot avvikling av regulær ukehvile i lastebilhytta. Vi har transportkjøpers påseplikt, for å nevne noe.

 
Men alle disse reglene er verktøy som må brukes av kontrolletatene før de kan gi resultat. Når vi har så mye verktøy liggende som ikke blir benyttet, hvorfor skal vi da tro at enda et verktøy skal løse alle problemer?

 
Verktøyene alene fører ikke til endringer. Se bare på et bilverksted. Det nytter ikke å fylle opp med nytt utstyr og verktøy hvis man ikke har kompetente brukere (mekanikere) til å bruke verktøyet. Slik er det også i vår bransje. Hvis kontrolletatene ikke engang klarer å bruke de verktøy de har (kontrollere regelverket) så hjelper det lite å gi de et nytt verktøy (transportregister). 

Derfor har vi i T.I.A. Norge mange ganger bedt om økt kontrollvirksomhet og prioritering av kontroll av godstransporten. I alle kontrolletatene finnes det personer som er seriøst interessert i å gjøre en god jobb til beste for bransjen, men etatsledelsen prioriterer ikke de rette arbeidsoppgavene.

 
Et konkret eksempel: Vår forrige Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen var flink til å poengtere at Norge hadde fått på plass Europas strengeste krav til vinterdekk. Men etatsledelsen i vegdirektoratet saboterte dette med å gi instruks om at kjøreforbud ikke skal gis hvis det ikke er glatt på kontrollstedet, selv om dekkutrustningen i utgangspunktet ikke er innenfor lovens minstekrav. 

For å rydde opp i slike forhold må Norge derfor ta tak i disse personene som finnes i de eksisterende etatene og som ønsker å gjøre en god jobb ikke bare for bransjen som helhet, men også for alle trafikanters sikkerhet ute på vegene. 

Disse personene må samles i et transportpoliti som aktivt tar i bruk alle verktøy for å stanse uregelmessigheter i bransjen. De må få fullmakt til å kreve inn bøter og gebyrer på stedet (enda et verktøy) og de må få ressurser slik at kontrollhyppigheten blir så høy at man ikke kan påregne å slippe unna en kontroll. 

Et transportregister vil bli et meget godt verktøy, men å fronte det nå som løsningen på alle problemer blir etter vår mening å starte i feil ende. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg