Hva mener egentlig Samferdselsministeren?

Samferdselsminister Jon Georg Dale har uttalt at han, sammen med de 8 andre landene i Road Transport Alliance går inn for en karantenetid for utenlandske lastebiler som har utført kabotasjeoppdrag før samme biler kan utføre nye kabotasjeoppdrag.

Dette er et skritt i riktig retning sett i forhold til at vi tidligere har hevdet at man skal sette krav til at bilene skal returnere til det land hvor bilene er registrert før man kan ta på seg nye kabotasjeoppdrag.

Men det Samferdselsministeren ikke sier noe om er hvordan han har tenkt at en slik karantenetid skal kontrolleres. Samtidig vet vi at SINTEF for øyeblikket arbeider med et forslag som skal forenkle og effektivisere Tollvesenets grensekontroll av godstrafikken. Vi frykter at denne effektiviseringen ikke betyr en mer effektiv kontroll for å avdekke ulovligheter eller for eksempel en slik karantenetid. Effektiviseringen går nok først og fremst ut på å redusere tidsbruken pr bil ved at en del av kontrollvirksomheten automatiseres.

SINTEF har heller ikke tatt høyde for at det er flere kontrollinstanser som har en viktig jobb å gjøre på grenseovergangene. De skal kun se på Tollvesenets aktivitet. Målet er at en del biler skal kunne passere uten å svinge innom tollstasjonen ved at fortolling og registrering er digitalisert/automatisert.

Enhver kan vel tenke seg hva slikt vil bety for SVV sin kontroll av kjøretøy og utstyr når en del biler ikke engang skal svinge innom kontrollstedet.

Skal en slik karantenetid ha noe for seg må den ikke begrenses til en tid mellom siste utførte kabotasjetur og første nye kabotasjetur. Karantenetiden må gjelde fra utpassering over grensen og til neste innpassering. Da vil en slik karantenetid blant annet rive bena vekk under tredjelandskjøringen som er et stort problem for vår norske næring.

Skal vi ha mulighet til å kontrollere en slik karantenetid må vi ha en oversikt over bilenes bevegelse slik at vi faktisk vet når de sist var i vårt land og utførte kabotasjeoppdrag. Men når det snakkes om et transportregister som kan gi den oversikten sier Samferdselsministeren nei. Derfor vårt spørsmål i overskriften til dette innlegg. Hva mener han egentlig?

Vi håper at vår Samferdselsminister ikke er så blåøyd og naiv at han tror at en karantenetid blir overholdt dersom det ikke er forbundet med en stor oppdagelsesrisiko ved å bryte en slik karantenetid.

Vi håper også at vår Samferdselsminister hvisker noen ord i øret til SINTEF slik at deres forslag til nye kontrollmetoder for tollvesenet også tar hensyn til andre etaters kontrollmuligheter på grenseovergangene.

Ja, vi håper faktisk at Samferdselsministeren forstår at de forskjellige etaters grensekontroll må ses i sammenheng slik at den totale kontrollen blir så effektiv som mulig for å avdekke ulovligheter og stanse trafikkfarlige kjøretøy som ikke oppfyller norske krav til standard.

Derfor bør alle kontrolletatene samles i et transportpoliti så kontrollene blir samkjørte og data blir tilgjengelig for alle kontrollanter.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg