Kurt Beier saken ruller videre.

Transportfirmaet Kurt Beier føler nå at det brenner under føttene deres så nå forsøker de å pynte på historien ved å kvitte seg med de Filippinske sjåførene,

Disse sjåførene er nå blitt pålagt å returnere til Padborg for å parkere bilene og så bli transportert til byen Koszalin i det nordlige Polen hvor Kurt Beier har registrert sitt postkasseselskap og der får de beskjed om at ansettelsen er annulert og at de vil bli returnert til Filippinene. Det at bilene skal returneres til Padborg i Danmark mens sjåførene skal fraktes med minibuss til Polen er et godt bevis på at disse sjåførene ikke har vært ansatt for å jobbe i et Polsk selskap, men de har vært ansatt i Polen for å jobbe for et firma i Padborg. Det kan ikke være tvil om at disse sjåførene har vært utstasjonert og således skulle hatt dansk minstelønn i stedet for den Polske lønn de har hatt.

Det har vært rettsaker om tilsvarende arrangement i Nederland og i Belgia og flere saker er under oppseiling blant annet i Tyskland og Danmark.

Det har for så vidt lite med saken å gjøre hvilke land som nå har brakt slike saker til rettsvesenet. Det som er viktig er at det nå begynner å bli rusket opp i svineriet.

I Norge ser vi tilfeller av samme virksomhet blant annet hos Bring Slovakia som har biler i fast trafikk mellom Sverige og Norge. Biler som blir styrt av Bring i Norge med sjåfører på slovakisk lønn.

Det er å håpe at alle Vest Europeiske lands myndigheter nå tar grep og at Polens lemfeldige utstedelse av arbeidstillatelser blir tatt fatt i. Vi håper vi har med oss NLF, TLF, YTF og NTF i ønsket om at dette nå blir tatt seriøst i Norge. Det er uholdbart at et statseid selskap skal delta i en slik grov utnyttelse av sjåfører som grenser mot et slaveri. Nå må alle reise seg i solidaritet med yrkessjåfører som har blitt rundlurt av kyniske arbeidsgivere. Vi kan ikke være kjent av å ha slike forhold innenfor vår yrkesgruppe selv om det foreløpig ikke er brakt tilsvarende sak for rettsvesenet i vårt eget land.

En av de Filippinske sjåførene, Adriano Roque, forteller at han har tatt opp personlig banklån for å finansiere reisen til Europa samt avgifter til bemanningsbyrået i Manila, et bemanningsbyrå som for øvrig har fått suspendert sin tillatelse til forretningsdrift som følge av denne saken. Faktum er at sjåførene er mye verre stilt nå enn før de begynte å arbeide i Europa.

I Filippinene blir dette tatt seriøst og senator Joel Villanueva fronter saken i senatet hvor det skal være en høring 26.november. Filippinske myndigheter vil i utgangspunktet bistå sine landsmenn med å vende hjem, men det gjenstår å se om de vil fremme saken overfor de involverte lands myndigheter.

Vi tror at det som er kommet fram hittil bare er toppen av isfjellet, men vi håper nå at det blir så brennhett for de involverte firmaer at hele isfjellet etter hvert smelter slik at vi kan få rensligere forhold i Europeisk transportvirksomhet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg