Nye førerkortregler?

Samferdselsministeren har luftet tanken om å endre vektgrensen for førerkort kl B til 4250 kg etter at førerkortinnehaveren har 2 års erfaring og hvis kjøretøyet er såkalt utslippsfritt, dvs at det ikke er drevet av motor som brenner fossilt drivstoff.

Denne eventuelle endringen begrunnes med el-varebilers økte egenvekt som følge av batteripakka og skal sørge for at el-varebiler får samme nyttelast som fossildrevne varebiler med totalvekt 3500kg

Den gangen de nye førerkortklassene kom og Klasse B med førerrett for kjøretøy inntil 3500 kg totalvekt erstattet den gamle klasse 1 som ga førerrett for kjøretøy med totalvekt mindre enn 7500 kg var begrunnelsen trafikksikkerhet fordi det stilte større krav til føreren av en bil over 3500 kg enn en bil med totalvekt under 3500 kg. Hvis ikke hukommelsen er helt feil skjedde vel dette ca 1990 og

Vi håper at de trafikksikkerhetsmessige hensyn ikke blir kastet over bord bare fordi en bil er drevet av strøm.

Det er vel og bra at ministeren er åpen for å tilpasse regelverket til den praktiske bruk av kjøretøyet, men en slik endring alene medfører problemer i forhold til andre regler. Hva med kjøre- og hviletid og hastighetsbegrenser? Stiller dette seg også annerledes hvis en bil drives av strøm i stedet for diesel?

Vi håper at ministeren ikke glemmer at en trett og overarbeidet sjåfør er like farlig uansett bilmotorens drivkilde. Hvis en ulykke skjer er skadepotensialet for en bil med 4,2 tonn totalvekt større enn en bil med 3,5 tonn totalvekt uansett drivkilde. Vi må ikke la iveren etter å gi el-biler fordeler bli så stor at det går ut over trafikksikkerheten.

Kanskje ministeren bør vurdere noe T.I.A. Norge har foreslått tidligere, nemlig at alle yrkesbiler uansett vektklasse, som benyttes til godstransport mot vederlag, bør inkluderes i kjøre- og hviletidsbestemmelsene og også gis løyveplikt.

Det foregår nok galskap i den lette godsbiltrafikken som det er, og det blir ikke bedre om ministeren skal åpne for at lange kjøreøkter også blir lovlig bare fordi en bil drives med strøm. Dette må tas opp nå fordi det må forventes at den tekniske utviklingen går såpass raskt at rekkevidden for disse el-bilene forholdsvis raskt vil bli så stor at det kan bli nødvendig å begrense kjøreøktene på lik linje med alle de andre bilene som er omfattet av kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg