E6 Helgeland Syd tas ut av prosjektet.

Mandag gikk Statens vegvesen ut med en pressemelding om at kostnadsprognosen nå overstiger kostnadsrammen for prosjektet, blant annet fordi prisene som ble levert av markedet er høyere enn beregnet.

Dette virker underlig, Så vidt vi har brakt på det rene ble da kontrakten for Helgeland sør signert i februar 2017. Kontraktsområdet som utgjør E6 Helgeland Sør er en veistrekning på totalt 132 kilometer.

Veistrekningen er dag preget av dårlig standard. Den er mange steder smal og har flere flaskehalser. Dette gir dårlig trafikksikkerhet, kraftig redusert kjørehastighet og ulemper for naboene til veien. – Nå gleder vi oss til endelig å komme i gang med byggingen. E6 Helgeland er et svært viktig og etterlengtet prosjekt i regionen. Om bare få år vil trafikantene få en helt ny hverdag på veien, sa regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen i forbindelse med signeringen. Man må ha lov til å lure på hva som var grunnlaget for signering av en slik kontrakt når det nå knapt 2 år senere viser seg at prisen i kontraktsgrunnlaget ikke holder og at det i tillegg viser seg at grunnforholdene er av en slik art at man må velge en annen trase enn det som er beskrevet i kontrakten.

Underlig er det vel også at bilistene i et drøyt år har betalt bompenger for en vei som nå er tatt ut av prosjektet. Kostnadsrammen for E 6 Helgeland sør er på 2,88 milliarder kroner og det skulle etter planen bygges 57,5 km ny vei. Når så 9,7 km ny vei blir tatt ut av prosjektet må vel det bety at kostnadsrammen blir mindre og at bompengeandelen også blir mindre, det vil si at bompengesatsene må reduseres betydelig

Hele prosjektet for E 6 Helgeland er det vanskelig å få full oversikt over. Kontrakten innebærer ikke bare bygging av ny vei, men også 15 års vedlikehold. Betyr det at bompengefinansieringen ikke bare finansierer selve byggingen, men også vedlikeholdet de neste 15 år? I så fall bryter det med føringer gitt av Stortinget. Der heter det at «Bompenger skal brukes til bygging av veg ikke til drift og vedlikehold»

Vi velger å tro at Veivesenet har såpass anstendighet at vedlikeholdsdelen av kontrakten ikke er medregnet i den delen som delvis skal finansieres av bompenger.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg