Vogntogsjåfører som skal laste eller levere gods i Gjøvikområdet har i lang tid benyttet
 parkeringen på Huntonstranda som parkeringsplass (overnatting) slik at man kan være så nær
 laste/losseplass som mulig.
Denne muligheten har Gjøvik kommune fjernet og ber heller
 lastebilsjåførene oppsøke Biri Travpark og parkere der.
I Norge er det tverrpolitisk enighet om at man skal redusere unødvendig kjøring mest mulig,
i Nasjonal Transportplan er det inntatt en formulering som gjentas mange steder: «En må sørge
 for en arealmessig planlegging som begrenser nødvendigheten av transport» Det å sende
 lastebiler og vogntog ut på en ekstratur fordi man ikke ønsker at disse parkeres i nærheten av
 der deres tjenester skal benyttes kan vel vanskelig sies å være i henhold til Nasjonal
 Transportplan eller politikernes ønsker om at unødvendig kjøring skal reduseres mest mulig.
 Ønsket om å redusere unødvendig kjøring mest mulig henger selvfølgelig sammen med det
 faktum at all vegtrafikk fører til svevestøv og støy som de aller fleste av oss oppfatter som en
 negativ følge av all vegtransport. Vi er derfor enige med våre sentrale politikere om at
 unødvendig transport, herunder tomkjøring til og fra oppdragsgiver, skal minimeres mest mulig.
Vi finner det underlig at kommunale myndigheter går på tvers av ønsker fra sentrale
 myndigheter i slike saker.
Vi er enige med NLF når det gjelder behovet for en fast døgnhvileplass i dette området som må
 lokaliseres langs den kommende nye RV4. Men vi må presisere at det tar lang tid til en slik
 løsning vil være på plass.
Som en midlertidig løsning inntil ny hvileplass langs RV4 kan etableres vil vi insistere på at
 Gjøvik kommune gjenåpner parkeringen ved Huntonstranda slik at sjåførene kan overnatte der
 før de utfører sine oppdrag i Gjøvikområdet.
 
 
 
 
