Vinterproblemer

Det går ubønnhørlig mot vinter igjen og
dessverre tror vi at også kommende
vinter vil føre til slike situasjoner langs
veiene i vårt langstrakte land.

 

Vi vil denne gang ta opp et tema som er dukket opp i Sverige og bl.a. omtalt i Tungt.no,

Saken gjelder direktiv 96/53/EF som krever at minimum 25% av et vogntogs totalvekt skal hvile på kjøretøyets drivaksel. Det er sagt i dette direktivet at det spesifikt kun gjelder for kjøretøy i internasjonal trafikk. T.I.A. Norge tok
opp dette problemet med Samferdselsdepartementet allerede i 2016 og svaret fra departementet som er datert 12.april 2016 og har saksnummer 15/824- gjengis her i sin helhet;

«Kontroll av aksellast på drivende og styrende hjul. Kravet om 25 % av totalvekten på drivende hjul gjelder for kjøretøy og vogntog i internasjonal transport etter bestemmelsene i direktiv 96/53/EF. Kravet er inntatt som et tillegg i Riksveglisten. For kjøretøy og vogntog som kjører etter de nasjonale bestemmelsene gjelder ingen tilsvarende regel. For kjøring i Norge kan de norske bestemmelsene brukes for både norske og utenlandske kjøretøy/vogntog. For de fleste norske og utenlandske kjøretøy og vogntog vil det være hensiktsmessig å kjøre etter de nasjonale bestemmelsene og de blir derfor også kontrollert etter disse bestemmelsene. Dersom et norsk eller utenlandsk vogntog ønsker å påberope seg bestemmelsene i direktiv 96/53/EF, blir de kontrollert etter disse bestemmelsene, og da vil det også inngå et krav om at minst 25 % av vogntogets vekt skal være på drivende hjul.»

Som man ser av svaret fra departementet så må sjåføren spesifikt be om å bli kontrollert etter de strengere reglene i direktivet enn de regler som gjelder for nasjonal trafikk. Vi tror ikke mange sjåfører vil benytte seg av dette tilbudet om strengere kontroll. Videre gjøres det et poeng av at direktivet kun gjelder kjøretøy i internasjonal trafikk og på vårt tilleggsspørsmål om hvordan et utenlandsk kjøretøy kan komme til Norge uten å drive internasjonal trafikk har vi fortsatt ikke fått svar på.

Ved å se i Riksveilisten del C ser man at direktivet er gjeldende i Norge med tanke på tillatte dimensjoner og vekter, men det viktige punktet om krav til akseltrykk på drivende hjul er ikke tatt inn i norske bestemmelser med henvisning til at dette kravet kun gjelder kjøretøy i internasjonal trafikk. Slik vi ser det har man unnlatt å ta i bruk gjeldende EU regler som har stor betydning for trafikksikkerheten på vinterglatte veier.

Det er etter vårt syn helt klart at krav til minimum 20% av totalvekten på styrende hjul og 25% av totalvekten på drivende hjul på trekkvogn er et forsterkende element med tanke på et kjøretøys stabilitet og evner til både oppbremsing og til å ta seg frem. Vi ser derfor positivt på at spørsmålet reises igjen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg