Fasiliteter langs vegen

TIA Norge er ute på en Road Trip og vi har besøkt mange nye og gamle hvileplasser langs vegen. Noen rasteplasser er også oppsøkt for ved selvsyn å sjekke hva som møter sjåfører med et menneskelig behov for både påfyll av mat og tømming av tarmer.

Vi kan med en gang slå fast at endelig har det kommet store og fine hvileplasser for sjåførene, så muligheten til å avvikle pålagte hvilepauser og døgnhviler er blitt bedre, i det minste i sommerhalvåret. Men og det er et stort men i dette bildet. Vedlikehold og renhold av toaletter på små rasteplasser er fortsatt dårlig. Tilbudet til de vegfarende enten det er yrkessjåfører turister eller andre er til å bli flau av.

Møkkete toaletter med en stank som gjør at det kun er et absolutt påtrengende behov som tvinger en stakkars vegfarende til å ta i bruk disse toalettene.

Det er underlig at det aldri kan bli noe orden på dette. I sommersesongen hvor turistene fyller opp veger og rasteplasser er det ikke akkurat noe glansbilde av Norge som vises frem.

TIA Norge har gjentatte ganger tatt opp dette med myndighetene, men uten at vi kan spore noe fremgang. det skyldes på kostnader og skrytes av at man har bygget noen få toaletter til millionbeløp. 

Det er ikke noen få såkalte gulldasser vi trenger. Det vi trenger er helt normale toalettmuligheter som bir rengjort og vedlikeholdt.

Slike sanitæranlegg er å få kjøpt ferdig i containere som bare skal heises på plass til et fundament og helst kobles til strøm, vann og avløp.

Dette har vært på markedet i over 30 år, men fortsatt prioriteres noen få kostbare glansbilder fremfor å få mengder av slike tilbud ut langs vegene.

Etter TIA Norges mening er dette en helt uforståelig prioritering.

Det som er enda verre med disse plassene er at de blir stengt om vinteren.

Menneskekroppen er ikke av en slik art at den kan skrus av i vinterhalvåret. Menneskets fysiske behov er det hele året, og da må fasilitetene også være tilgjengelig hele året.

TIA Norge har gjentatte ganger tatt opp dette med vinterstengte rasteplasser med myndighetene. Siste svar vi fikk fra en underdirektør i Samferdselsdepartementet var våren 2016. Da avsluttet de kommunikasjonen med å henvise til at SVV skulle utrede spørsmålet og planlegge for neste vintersesong. 

Nå er det slik at neste vintersesong har vært, og vi står foran enda en vintersesong. Purring på denne utredning og plan får vi ikke engang svar på. Ved henvendelse til SVV får vi vite at en slik utredning er ukjent for de. Kan det virkelig være slik i Norge at ansvarlige myndigheter (Samferdselsdepartementet) tyr til løgn og bløff hvis spørsmålene blir ubehagelige?

Vegmyndighetene må i det minste innse at lastebiltrafikken er stor også i vinterhalvåret. Folk slutter ikke å handle selv om snøen er kommet og derfor må lastebilene på vegen om vinteren også. Kjøre- og hviletidsbestemmelsene gjelder hele året og da kan vi ikke godta at tilgangen på parkeringsplasser blir dårligere fordi man skal spare noen kroner ved ikke å brøyte rasteplassene.

Mens vi er inne på vintersesongen: Ingen av de nye fine passene TIA Norge har vært innom, har avsatt plass og satt opp en snørampe slik at sjåfører effektivt og sikkert kan fjerne snø som har lagt seg på toppen av biler og tilhengere. For å unngå at noen får et lass snø og is i fanget må dette fjernes før bilene kommer ut på vegen.

Det å bygge store fine plasser hvor sjåførene kan ta sin hvile nattestid, men ikke gi de samme sjåførene mulighet til å fjerne snø som har falt i løpet av natten er en feil som snarest må rettes opp. Selv i SVV sin håndbok for hvileplasser er det ikke tatt med at hvileplasser skal inneholde noe så viktig som en snørampe. En skulle nesten tro at disse som sitter på sine kontor og tenker og planlegger ikke har oppdaget at det kan snø også om natten.

TIA Norge mener det er bra at man endelig har begynt å bygge store hvileplasser, men TIA Norge mener at man i planleggingen av disse plasser har bommet stygt ved ikke å sørge for at snøramper er tilgjengelig.

Det finnes flere måter å konstruere en snørampe på, Enten bygges det en ramme med påmontert, høydejusterbare roterende børster, noen bruker også kraftige vifter til å blåse av snøen, Men det enkleste er å sette opp en standard 40 fots Container med trapp opp til taket og et rekkverk så sjåførene kan stå trygt og fjerne snø eller is manuelt med kost eller spade.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg